Sen w życiu nastolatka – dlaczego jest tak ważny?

Sen to jedna z najważniejszych potrzeb w życiu każdego człowieka. Nie inaczej jest z nastolatkami, którzy często mogą uskarżać się na niewyspanie.

Bardzo często rano trudno jest im wstać z łóżka, a wszystko to spowodowane jest okresem dojrzewania, poprzez który w układzie nerwowym dochodzi do wielu przemian. To wszystko zabiera ogromne ilości energii, dlatego nastolatkowie mogą czuć się senni i zmęczeni. Dlaczego sen w życiu nastolatka jest tak istotny? O tym będzie właśnie nasz artykuł. 

Ile snu potrzebują nastolatkowie?

U dzieci w wieku nastoletnim rodzice mogą zaobserwować pewne zmiany w cyklu dobowym. Jako mniejsze dzieci, posiadały zupełnie inny wzorzec snu. Kładły się spać bardzo wcześnie i równie wcześnie wstawały. Nastolatkowie najczęściej późno idą spać i późno wstają. Według badaczy potrzebują oni nawet dwa cykle snu więcej niż osoby dorosłe. Cykl snu to faza NREM, czyli sen głęboki oraz cykl REM sen krótki z marzeniami sennymi. Oba cykle trwają około 1,5 godziny, a osoby dorosłe w ciągu nocy powinny przesypiać około 6 cykli. Dla nastolatków konieczny jest jeszcze minimum jeden cykl, dzięki temu mogą cieszyć się dobrym samopoczuciem. 

śpiąca uczennica

Dlaczego nastolatkowie potrzebują więcej snu?

Ogromna ilość informacji, konieczna do przyswojenia przez każdego nastolatka sprawia, że mózg stale pracuje na najwyższych obrotach. Porządkuje wiele informacji, utrwala je i przetwarza wszystkie doświadczenia danego dnia. To właśnie podczas snu regulowany jest metabolizm, przeżywane są trudne wydarzenia oraz wyciszane różnorodne emocje towarzyszące przez cały dzień. Wszystko to pochłania duże ilości energii, dlatego nieodpowiednia ilość snu sprawia, że młodzi ludzie czują się senni i zmęczeni.

Każdy etap rozwojowy u dzieci podlega różnorodnym sygnałom mózgowym i regulacjom hormonalnym. Około 12. roku życia organizm rozpoczyna produkcję melatoniny około 2 godziny później niż w młodszych latach życia. Co istotne utrzymuje się w organizmie dużo dłużej, stąd senność i niewyspanie.

W trakcie snu u nastolatków zachodzi proces nazywany redukcją substancji szarej, czyli niepotrzebnych i zbędnych informacji. Zwiększeniu ulega również plastyczność mózgu, jednak ważne jest, aby każdy nastolatek spał około 9 godzin na dobę. Sen to dla nastolatków także sposób na organizację informacji i zapamiętanie jedynie tych niezbędnych i ważnych wydarzeń. Reszta zostaje usunięta z mózgu, tworząc miejsce na nowe informacje. 

Kilka wskazówek odnośnie snu nastolatków 

Powszechna obecność gadżetów elektronicznych sprawia, że wiele dzieci i nastolatków spędza ogromną ilość czasu na korzystaniu z nich.

Nadają one dość szkodliwe światło niebieskie nazywane często zimnym. Wpływa ono pobudzająco na organizm, niszcząc naturalny rytm dobowy organizmu.

Konsekwencją korzystania z elektroniki przed snem jest zahamowanie produkcji naturalnej melatoniny, osłabiając potrzebę snu. Nieodpowiedzialne korzystanie z urządzeń może prowadzić do poważnych problemów ze snem i zaburzeń psychicznych jak depresja czy myśli samobójcze. Dodatkowo może doprowadzić do uzależnień, dlatego należy bezwzględnie zaprzestać korzystania z elektroniki z przed snem. 

Pamiętajmy, że miejsce do spania powinno być komfortowe i służyć jedynie tej czynności. Sen to również jedna z trzech najważniejszych potrzeb zaraz obok oddychania i odżywiania się. Poprawia apetyt i nastrój, a dodatkowo zwiększa zdolności uczenia się, pamięć i koncentrację, dlatego tak istotne jest, aby nastolatkowe przesypiali minimum 9 godzin w ciągu doby. 

Powiązane artykuły

Komentarze

Zostaw odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here